Posjetite

Zdravlje

Nutricionisti savjetuju: Sezonska hrana je najzdravija, evo koje namirnice preporučuju u decembru

Svi nutricionisti slažu se u jednom da je sezonska prehrana najbolje za zdravlje čovjeka.
Jesti sezonski, po njima znači, znači jesti raznoliko, jesti ono što raste u prirodnim uvjetima, u skladu sa prirodom i na kraju, jesti zdravije, bolje i ukusnije.

Kada bismo vlastitu prehranu ograničili samo na sezonske namirnice, jeli bismo raznoliko, uštedjeli novac, uživali u boljim okusima, ali i poštedjeli prirodu.

Ako baš i niste sigurni u to, možda vas sljedeći razlozi uvjere u to da već danas u svoj svakodnevni jelovnik uvrstite sezonske namirnice:

“Sezonska hrana je jeftinija”, naravno da ćete više platiti brusnicu tokom ljeta, nego što biste ju platili u jesen. Plaćanjem hrane plaćate i njen uzgoj, koji je znatno jednostavniji i jeftiniji kada se hrana uzgaja u vrijeme kada je to predviđeno.

“Sezonska hrana je ukusnija”,  ako ćete jesti namirnice na vrhuncu njihove sezone, uživat ćete u punom bogatstvu okusa jer su sazrijevale u prirodnim uvjetima, zbog čega imaju potpuno prirodan i odličan okus.

“Sezonska hrana je bolja za okolinu”, uzgajanje pogrešnih namirnica na pogrešnom mjestu i u pogrešno doba godine znači povećano korištenje hemijskih spojeva koje ne štete samo namirnicama, već i prirodi.

“Sezonska hrana je zdravija”, kao što će hemijski spojevi za uzgoj narušiti ljekovita svojstva namirnica, isto tako će imati negativno djelovanje na zdravlje. Rezultat toga je da jedete nešto za što mislite da je zdravo, a ustvari trujete vlastito tijelo. Kada biste jeli sezonski, sigurno biste jeli i zdravije.

Odlučite li se hraniti sezonski, evo koje su to namirnice koje bi se tokom decembra trebale naći na vašem jelovniku:

Narandža

Sadrži malo zasićenih masti, holesterola i soli. Dobar je izvor tiamina, folne kiseline i kalija, a odličan izvor dijetalnih vlakana i vitamina C. Narandža je jedna od najzdravijih namirnica svijeta.

Limun

Sadrži malo zasićenih masti, holesterola i soli. Dobar je izvor folne kiseline i kalija, a odličan izvor vitamina C. Limun možete koristiti za pripremu različitih jela pa čak i kao začin.

Grejpfrut

Također, sadrži malo zasićenih masti, holesterola i soli. Dobar je izvor dijetalnih vlakana, a odličan izvor vitamina A i C. Grejpfrut je intenzivnog okusa koji ne odgovara velikom broju ljudi.

Mandarina

Sadrži malo zasićenih masti, holesterola i soli. Dobar je izvor dijetalnih vlakana, a odličan izvor vitamina A i C. Mandarine su ukusne i ne trebaju im nikakvi dodaci. Najzdravije su svježe.

Jabuka

Jabuke sadrže jako malo zasićenih masti, holesterola i soli. Jabuka pripada najzdravijim namirnicama svijeta, a jako je dobar izvor dijetalnih vlakana i vitamina C. Ako imate priliku, svakako jedite jabuke iz organskog uzgoja jer je jabuka voće s gotovo najvišom razinom pesticida.

Nar

Sadrži malo zasićenih masti, holesterola i soli. Dobar je izvor dijetalnih vlakana i folne kiseline, a odličan izvor vitamina C i K. Nar je ukusan i odlično se slaže s različitim namirnicama.

Brusnica

Sadrži jako malo zasićenih masti, holesterola i soli. Jako je dobar izvor vitamina E i K, a odličan izvor dijetalnih vlakana, vitamina C i mangana.

Dunja

Ugodnog je mirisa i okusa. Sadrži jako malo zasićenih masti, holesterola i natrija. Dobar je izvor dijetalnih vlakana i bakra, a odličan izvor vitamina C.

Kivi

Sadrži jako malo zasićenih masti, holesterola i soli. Dobar je izvor dijetalnih vlakana, vitamina A, kalija i bakra. Odličan je izvor vitamina C i K.

Špinat

Sadrži malo zasićenih masti i jako malo holesterola. Dobar je izvor niacina i cinka, a odličan izvor dijetalnih vlakana, proteina, vitamina A, C, E, K, tiamina, riboflavina, vitamina B6, folne kiseline, kalcija, željeza, magnezija, fosfora, kalija, bakra i mangana.

Kupus

Sadrži malo zasićenih masti i holesterola. Dobar je izvor tiamina, kalcija, željeza, magnezija, fosfora i kalija, a odličan izvor dijetalnih vlakana, vitamina C, K, B6, folne kiseline i mangana.

Brokula

Jedna je od najzdravijih vrsta namirnica. Dobar je izvor proteina, vitamina E, tiamina, riboflavina, kalcija, željeza, magnezija, fosfora i selena. Brokula je odličan izvor dijetalnih vlakana, vitamina A, C, K, B6, folne kiseline, kalija i mangana, zbog čega je krajnje vrijeme da ju počnete konzumirati češće.

Mrkva

Sadrži malo zasićenih masti i holesterola. Dobar je izvor tiamina, niacina, vitamina B6, folne kiseline i mangana i jako dobar izvor dijetalnih vlakana, vitamina A, C, K i kalija.

Celer

Dobar je izvor riboflavina, vitamina B6, pantotenske kiseline, kalcija, magnezija i fosfora, a odličan izvor dijetalnih vlakana, vitamina A, C, K, folne kiseline, kalija i mangana. Celer je odličan za pripremu kremastih supa.

Karfiol

Dobar je izvor proteina, tiamina, riboflavina, niacina, magnezija i fosfora. Odličan je izvor dijetalnih vlakana, vitamina C, K, B6, folne kiseline, pantotenske kiseline, kalija i mangana. Karfiol je lako pripremati i bit će odličan prilog različitim jelima.

Prokulice

Sadrže malo zasićenih masti i jako malo holesterola. Dobar su izvor tiamina, riboflavina, željeza, magnezija, fosfora i bakra, a odličan izvor dijetalnih vlakana, vitamina A, C, B6, folne kiseline, kalija i mangana. Prokulice ćete zavoljeti ako ćete ih pripremati na pravi način, piše coolstyle.ba.

Zdravlje

Bole vas leđa? Ovih pet simptoma ukazuju da morate hitno doktoru

Ako imate trideset godina, bol u leđima se često može pripisati nekim navikama, kao što je dugotrajno sjedenje, podizanje djeteta pa čak i intenzivan trening.

Ako imate četrdeset ili više godina, tu su povrede na poslu, početak razvoja artritisa ili nekih zdravstvenih stanja. Iako je bol u leđima čest problem, i mnogi se nekako nose sa simptomima, ponekad nije sve tako bezazleno i važno je posjetiti doktora, piše Ordinacija.hr.

Otprilike 80 posto odraslih osoba će u nekom trenutku života imati problema s leđima, važno je znati koji su simptomi opasni a koji ne. Ako se bol javlja nakon određene aktivnosti, naprimjer pri podizanju tereta, te ako nestane nakon 72 sata, vjerovatno nemate razloga za paniku. No ako dolazi do pogoršanja simptoma, bol se javlja naglo ili ne prolazi, može u pitanju biti i ozbiljnije stanje koje zahtjeva pregled dokotora.

Ortoped i hirurg dr. Douglas Dickson te prof. Kavita Trivedi, stručnjakinja za kontrolu boli pojašnjavaju o kojim se simptomima radi.

Jaka, oštra bol

Ova vrsta boli može ukazivati da je došlo do pucanja mišića ili ligamenta, a može u pitanju biti i problem s unutrašnjim organom koji se nalazi na tom području.

Žareća bol

U ovom se slučaju osjećaj boli može javiti u nogama ili gluteusu, što može otkrivati kompresiju živaca.

Iznenadna slabost u nogama

Slabost u nogama može biti uzrokovana pritiskom na živce kičme radi stanja kao što su išijas ili spinalna stenoza. Isto tako jaka bol u nogama ponekad može ukazivati na moždani udar.

Inkontinencija

Bol u leđima u kombinaciju s nemogućnošću kontrole crijeva ili mjehura može biti signal ozbiljnog pritiska na živce ili čak infekcije kičme, što može biti meningitis.

Trnci u preponama ili mišićima

Ako gubite osjet ili vam se čini da prolaze trnci preponama ili mišićima oko njih, može se raditi o ozbiljnom problemu sa živcima ili kičmom.

Ako osjećate slabost u nogama, muči vas inkontinencija i osjećate trnce, simptomi mogu otkrivati i Cauda equina sindrom (CES), a u pitanju je ozbiljno stanje koje je karakterizirano oštećenjem živaca u kičmi. U pitanju je stanje koje zahtjeva hitnu posjetu doktoru kako bi se “oslobodili”  živci i spriječilo daljnje oštećenje.

Spavanje u ovoj pozi može uzrokovati bolove u leđima

Krivo odabran položaj može uticati na probleme sa snom ali i kičmom pa činjenica da ste spavali osam sati ne mora ništa značiti za vaše zdravlje. U pitanju je spavanje na stomaku, pa iako je taj  položaj jako ugodan i udoban, može uzrokovati štetu. Odmarati na stomaku može uzrokovati loš položaj kičme na koju stavlja dodatni pritisak. “Ovaj položaj stavlja najveće opterećenje na mišiće kičme i zglobove jer “ravna” prirodno zakrivljeni izgled kičme”, pojasnio je Christopher Ornelas, liječnik ortoped.

Marleen Caldwell, fizijatar, navodi kako je dobro spavati na leđima jer se tako težina tijela raspoređuje na cijelo tijelo, a ne samo na nekoliko važnih tačaka. Dodaje kako je leđa potrebno držati u neutralnom položaju ako želite izbjeći bol. Postoje brojne dobrobiti spavanja na leđima, pa može uticati na smanjenu učestalost glavobolja, smanjuje se bol u sinusima i krvni pritisak. Uz to će pogodovati mladolikom izgledu jer ako spavate na leđima nećete pritiskati lice uz jastuk, što kroz duže vrijeme može uzrokovati bore.

Spavati na boku je mnogo bolje nego spavati na stomaku 

Ova poza spavanja ima svoje dobre i loše strane. Kao prvo, ako spavate na boku, čini se da dolazi do smanjenog osjećaja boli u zglobovima i leđima, prema riječima stručnjaka s portala Helatline. No, ovisno o vašem tipu tijela, spavanje na boku može dodati i određen pritisak na kukove i kičmu. Ako imate jako široke bokove, možete spriječiti probleme tako da stavite jastuk između koljena.

Nastavite čitati

Zdravlje

Riješite se tereta emocionalnih trauma iz prošlosti u tri koraka jer mogu biti uzrok bolesti

Autor popularne knjige “Mit normalnog”, dr. Gabor Mate navodi kako je kroz svoj rad u palijativnoj brizi naučio razlikovati da nije slučajnost kada se neko razboli, a netko drugi ne.

Smatra se kako  emocionalne traume iz prošlosti često imaju veliki uticaj u ostatku života.

“Bilo da govorimo o hroničnom umoru ili nekoj autoimunoj bolesti, poput artritisa, pa i depresije i psihoze, počeo sam primjećivati da bolest nije slučajna stvar već ponekad i posljedica stvari koje su se počele događati još u djetinjstvu.” Drugim riječima, ako vaše traume mogu uticati na vaše zdravlje i sreću, trebamo se fokusirati na to kako te rane liječiti. Doktor nudi tri savjeta koja vam mogu pomoći, piše Ordinacija.hr.

TRAUME SE PROTEŽU GENERACIJAMA

“95% trauma je generacijski uzrokovani i nesvjesno ih širimo dalje. To može značiti da je vaša trauma produkt vaših roditelja i njihovog iskustva kojeg nisu riješili do vašeg rođenja”, navodi. Pitanje je: Kako identifikovati  traumu ako nije ustvari vaša? Za početak morate pogledati u sebe kako biste ih razumjeli, a što ih bolje razumijete, jasnije će vam biti i tuđe traume. Živčani sistem ima pamćenje koje nije uvijek svjesno, ali rana i dalje stoji i aktivira se u određenom trenutku. Savjet je da zastanete kada se naprimjer naljutite na nekoga: često naša ljutnja niti nije povezana s tim događajem. Pokušajte osvijestiti odakle se javlja ljutnja.

OSLONITE SE NA ODNOSE KOJE NJEGUJETE U ŽIVOTU 

Kvalitetni odnosi su izuzetno  važni za zacjeljivanje trauma i to je naučno potvrđeno. Ljudi nisu stvoreni da budu sami i upravo je usamljenost jedan od rizičnih faktora za preranu smrt. Šta napraviti? Fokusirajte se na društvene odnose, a možda toga niste svjesni no u život možete lako privlačiti osobe koje su doživjele traume slične vašoj, a u dobrom odnosu osobe mogu pomoći jedna drugoj da nastave dalje.

NAUČITE KAKO REĆI NE

Priroda nas tjera da sami naučimo što želimo a što ne, koje su naše vrijednosti i kako gledamo na svijet. Dakle potrebno je postaviti granice između nas i drugih ljudi. Prema pisanju dr. Mate, u ranoj mladosti učimo što se smije što ne ali i da moramo slušati starije. Rezultat je takav da često u odrasloj dobi ne znamo postaviti granice i reći jasno NE. Ako to ne naučite, sigurno ćete osjećati posljedice i na psihu i na tijelo, pa drugi put nemojte prihvatiti svaki zadatak zbog kojeg čete se kasnije osjećati loše već naučite reći da on nije za vas.

Nastavite čitati

Zdravlje

Gubite kosu radi stresa? Ne brinite, postoje tri jednostavna rješenja kako tome stati u kraj

Što su stres i neizvjesnost, naučili smo svi proteklih godina, a koje su njegove posljedice postaje isto sve jasnije. Jedna od težih, posebno za žene, je gubitak kose kao posljedica stresa.

KOLIKO JE NORMALNO? 

Ciklus rasta dlake dijelimo u tri faze. Anagena faza je aktivan rast kose koji traje 3-6 godina, slijedi je faza mirovanja i potom faza ispadanja. Do ispadanja kose dolazi kada na folikul djeluje neka štetna tvar izvana ili iznutra, što znači da organizam mora uravnoteženo funkcionisati. Normalno je ispada do sto vlasi dnevno. Ako je taj broj veći, govorimo o telogenom efluviju, dakle prijevremenom prekidu anagene faze i prelazu u katagenu i telogenu fazu zbog čega se kosa difuzno prorjeđuje.

“Telogenom efluvija je znanstveni naziv za ispadanje kose kao posljedice stresa”, pojašnjava dr. Robert Haber, dermatolog i stručnjak za transplantaciju kose, a kaže kako su glavni izvori stresa koji mogu voditi do ovog problema:

– porod
– bolest
– temperatura
– hirurški zahvat
– emocionalni stres
– gubitak kilograma

“Na sreću ako se vaš gubitak kose odnosi isključivo na stres, potpuni oporavak će se primijetiti nakon nekoliko mjeseci ili godinu dana”, navodi Haber.

Treba pričekati da se ciklus rasta kose vrati u anagenu ili fazu rasta. Savjetuje se korigiranje malnutricije i dodatnu suplementaciju proteinima, vitaminima i željezom te elementima u tragovima kao što su selen, bakar i cink i svakako edukacija pacijenata kako bi se pojasnilo o kakvom se poremećaju radi i zbog čega nastaje. Što možete napraviti ako je i vama kosa počela ispadati radi stresa? Doktor nudi nekoliko vrijednih savjeta.

Otkrili smo tretman protiv ispadanja kose koji zaista djeluje

 ŠTA TREBATE JESTI? 

Što je važno za cjelokupno zdravlje, važno je i za vašu kosu! Studija objavljena u magazinu Journal of clinical and diagnostic research navodi kako su gladovanje, stalne brze dijete i nedovoljan unos nutrijenata neki od glavnih uzroka ispadanja kose, a kada su u pitanju namirnice koje će prevenirati gubitak kose radi stresa, važno se fokusirati na dobro balansirane obroke i cjelovite žitarice. Pokušajte s ovim namirnicama prevenirati problem:

– voće i povrće u velikim količinama
– cjelovite žitarice
– čisti proteini

UZMITE SUPLEMENTE

Suplemente je uvijek dobro imati pri ruci a posebno ako znamo da ne pazimo na dovoljan unos minerala i vitamina. Sve je više studija koje navode kako do gubitka kose može doći upravo radi ove navike, pa pazite da unosite dovoljno:

– vitamina D
– vitamina B12
– cinka
– feritina

KONTROLIŠITE REAKCIJE NA STRES

Upravo način na koji se nosite sa stresom može imati veliki uticaj na vašu kosu. Ako prolazite kroz stresno razdoblje i ne potražite pomoć, možete samo imati dodatnih problema. Neke od tehnika koje vam mogu pomoći su:

– Joga
– Meditacija
– Duboko disanje
– Pisanje dnevnika
– Šetnja
– Razgovor s terapeutom

DA LI JE JESEN KRIVA?

Ako trenutno primjećujete nešto veći gubitak kose, možda se radi dakle o nekom postojećem zdravstvenom stanju ili prirodnom stanjivanju kose, ali odgovor može i biti u godišnjem dobu. Studija provedena prije pet godina je otkrila kako upravo tokom jeseni se najčešće na internet tražilici traži pojam “ispadanje kose”, što se podudara s podacima trihologa koji kažu da se najmanje ispadanje kose bilježi tijekom ljeta a najviše tijekom jeseni.(ordinacija.hr)

Nastavite čitati

Top pet