Posjetite

Majčinstvo

Neuropsiholog apelira na roditelje: “Ostavite djecu na miru!”

“Dijete je zrelo za naučiti čitati i pisati sa sedam godina, sve prije toga je čisto maltretiranje.”

Ana Vladimirovna Semjonovič je neuropsiholog, doktor psiholoških nauka, profesor na Katedri za kliničku psihologiju, autor je preko 200 knjiga, među kojima su “Uvod u neuropsihologiju u dječjem uzrastu”, “Neuropsihološka korekcija u dječjem uzrastu” i praktičnih priručnika namijenjenih psiholozima, pedagozima i roditeljima, piše atma.hr.

Pitanje: Ana Vladimirovna, kako se vi kao neuropsiholog odnosite prema ranom razvoju djeteta, kada djeca u uzrastu od 2,5–3 godine počinju učiti pisati, čitati, računati?

Kategorički negativno. Možemo kao primjer navesti sljedeću analogiju: je li dobro ili nije da čovjek stupa u spolni kontakt u desetoj godini života? Sasvim je jasno da dijete ni fiziološki ni psihološki nije spremno za takav “eksces” i da iz toga proizilazi samo trauma. To je svima neupitno jasno i za to nisu potrebni posebni dokazi.

Postoje neurofiziološki zakoni razvoja mozga. Njegov energetski potencijal je ograničen u svakom vremenskom momentu i stoga ako trošimo energiju na neblagovremeni razvoj neke psihičke funkcije, nastaje deficit ondje gdje je trebalo da ta energija bude aktivno usmjerena. Ako sredina traži da se izvrši neki zadatak, mozak će ga izvršavati, ali na račun nekih drugih struktura psihe.

Period između druge i treće godine je period burnog razvoja senzomotorne i emocionalne sfere djeteta. A ako ga počnete učiti da čita, piše, računa – da ga pretrpavate spoznajnim procesima – vi mu time oduzimate energiju, naročito od osjećaja. I kod malog djeteta počnu se “kovitlati” svi emocionalni procesi i otrgnu se neki programi somatskog (tjelesnog) razvoja. Vrlo je moguća pojava nekih disfunkcija, dijete može početi nešto boljeti, čak je moguće da se počne i liječiti.

Posljedice te selekcije energije mogu se ne pojaviti odmah pa da se u 7. godini počnemo čuditi otkud “odjednom” enureza (mokrenje u krevet), kako su se “odjednom” pojavili strahovi. Otkud u pubertetu “odjednom” dolazi do emotivnih padova, niko ne shvaća zašto je dijete postalo agresivno ili hiperaktivno.

Pitanje: Međutim, treba li ipak pripremati dijete za školu? Ako treba, onda kada treba početi?

Tu se postavlja pitanje: što znači pripremati dijete za školu?

Je li privikavanje djeteta na elementarni dnevni raspored priprema za školu? Onda se to bezuslovno može početi od 2-3. godine. Dijete uči da je doručak tad i tad, ručak tad i tad. Sportom se bavi u toj i toj odjeći, u pozorište oblačimo to i to.

Priprema za školu u smislu učenja čitanja i računanja, naravno da je potrebna, ali kasnije. To je oduvijek počinjalo s četiri, još bolje s pet godina.

Iz nekog razloga svi smatraju da spoznajni procesi počinju tek kada je dijete sjelo za stol i počelo pisati slova. A razvoj kognitivnih procesa odigrava se zapravo i dok mama i dijete šetaju kroz šumu i ona pita: “Vidi visibaba. Kakva je ona? Kakve su njene latice?” I zajedno s djetetom “savladava gradivo”. A onda kaže: “A evo ljubičice?” Potom pita: “Što ti misliš, po čemu su njih dvije slične, a po čemu se razlikuju? I ovo je cvijet i ono je cvijet.” Eto, to je razvoj kognitivnih procesa. Kao rigidan neuropsiholog, uvjeravam vas da je to najbolja moguća “priprema za školu” u uzrastu 3–4 godine.

Isto se to može raditi dok dijete sjedi za stolom, a mama ga pita: “Što misliš,je li mi sada ručamo ili doručkujemo? A šta to imamo na stolu šta nije bilo kada smo doručkovali?” Još je bolje ako mu dok postavljaju stol postavlja pitanja. Može na primjer zapitati: “A šta ćemo staviti pošto ćemo ručati? Hoćemo li staviti čaše ili šolje?” I to je također razvijanje spoznajnih procesa.

A kada baka čita unuku priču na glas – nije li i to razvoj njegovih spoznajnih procesa… A šta vidimo u praksi?

Po pravilu djeca se preopterećuju. Pri tome dijete ostaje apsolutno neadaptirano sa stanovišta normalnih svakodnevnih znanja. Postoji zakon: svaki razvoj kreće od očiglednog ka apstraktnom. Ako učimo dijete od tri godine da piše slova i brojeve, mi taj zakon okrećemo naopako.

A zakoni psihologije i evolucije moraju se izvršavati postojano, oni su jednako univerzalni kao Newtonovi zakoni. Narušavanje je moguće jedino na svoj rizik.

Ne govorim ovdje o djeci koja s četiri godine sama vrlo lijepo uče čitati. Ali praviti od toga univerzalni program razvoja, po mom mišljenju nije korektno.

Pitanje: Danas ima mnogo školica za razvoj umjetničkih sposobnosti i roditelji prakticiraju u njih upisivati djecu prije škole. Kako vi na to gledate?

Neka to bude razvoj umjetničkih sposobnosti tipa dramskih radionica, crtanje… Ali neka slova i brojeve ostave na miru.

Niko mi ne može odgovoriti na pitanje: Zašto dijete u drugom tromjesečju škole treba čitati 152 slovnih znakova u minutu, a ne 148? I zašto to treba postići do 15. 11., a ne do 15. 3.? Zašto je tako neophodno da čita brzinom od 152 znaka u minuti? Jer to ne doprinosi razvoju intelekta niti daje neko znanje. Prema tome se ne treba odnositi nikako drugačije nego kao prema gluposti. Postoje individualne psihofiziološke osobine. Jedno dijete će to prije ili kasnije postići, a neko možda neće nikada.

Nažalost, sada se neki razredi formiraju između ostalog i na osnovu brzine čitanja…

Ti ljudi nisu u toku da se informacija usvaja na razne načine. Sasvim je moguće da kod jednog broja djece usvajanje informacije uopće nije povezano s brzinom čitanja nego da je povezano s totalno drugačijim faktorima, koji kod njih mogu biti sasvim lijepo razvijeni. A eto, brzina čitanja da se kod njih, kao svi drugi procesi u vezi s velikom brzinom, razvijaju malo sporije. Postoje razni tipovi ljudi i to se direktno tiče “brzinskih” procesa.

I ne samo to, čovjek može čitati s kolosalnom brzinom, a da pritom bude debil. Uzgred budi rečeno, u slučaju hidrokefalije osoba može imati odlično pamćenje, i znamo masu takvih osoba koje su uspjele u političkoj ili profesionalnoj karijeri naprosto zato što vrlo brzo govore i mnogo citiraju. Samo što to nema apsolutno nikakav značaj za intelekt.

Pitanje: Na što treba roditelji, psiholozi, učitelji obratiti pažnju kada treba odrediti je li dijete spremno za polazak u školu? Da li davati dijete sa šest godina ili je bolje sačekati?

Ja bih davala sa sedam jer je tako priroda odredila. Zato što se neurofiziološki upravo sa sedam godina formiraju proizvoljna pažnja i mnogi drugi mehanizmi mozga koji omogućavaju djetetu da ima uspjeha u učenju. Drugim riječima, mozak je spreman za to da dijete sjedi na jednom mjestu 45 minuta.

Meni je, kao čovjeku kome su poznati zakoni evolucije, očigledno da je ubrzavanje isto tako štetno kao i kašnjenje.

“Sve ima svoje vrijeme”, rečeno je u Knjizi Propovjednika. A tamo su se trudili da ne govore gluposti. Tako da oni koji govore o ubrzanom ranom razvoju, neka pročitaju nju i bit će sve u redu. Priroda za 2000 godina nije ništa novo izmislila.

Pitanje: Na što bi trebali roditelji posebno obratiti pažnju prije nego što pošalju dijete u školu?

Poželjela bih svim roditeljima da ne zabadaju glavu u pijesak i da se ponekad prema svome djetetu odnose kao da je tuđe, to jest da pogledaju na njega sa strane. Jer ako roditelj makar samo na minut izađe iz svoje uloge i zamisli da njegovo dijete nije najgenijalnije na svijetu, on će uočiti i nešto za što bi, kad bi to bilo nečije tuđe dijete, rekao: “Jao bože kakav užas!”

Ne plašim roditelje nego bih, naprotiv, htjela da ih stavim u položaj normalnog odraslog koji vodi računa o svom djetetu. Koji ne zatvara oči da bi se potom dosjetio: “Niko ne valja, učitelji ne valjaju!” Pozivam na to da se nepristrasno razmotri: “Pogledajte zašto vaše dijete ne kontaktira s drugom djecom, zašto je agresivno?”

Treba znati odnositi se prema svom djetetu sa zadrškom, ne objašnjavati njegove osobine pukom neobičnošću, nego se posavjetovati sa stručnjacima.

Pitanje: Stanovište neuropsihologa smo saznali. A imate li vi osobno, proživljeno iskustvo u pogledu ranog razvoja?

Ja sam s tri godine naučila bez problema čitati, istovremeno sam učila i engleski i muziku. Ali ja sam imala bake i tete koje su mi kad sam imala tri godine formulirale tezu koju sam naučila kao abecedu: “Tvoja sloboda se završava tamo gdje počinje sloboda drugog čovjeka.”

Prije dvadeset godina, kada je još postojala institucija bake, institucija normalnog lijepog odgoja, mnogo uglova je na vrijeme ispeglano. Sada toga nema i nema ničega umjesto toga. I zato, u cjelini s orijentacijom na rani intelektualni razvoj, već danas se može izazvati emocionalno osiromašenje dječje populacije. Upravo to me plaši najviše od svega.

Obratite pažnju na to da govorite s ženom kojoj su od djetinjstva objašnjavali da je vunderkind nad vunderkindima (čudo od djeteta), samo je lijena. Tako da molim vas imajte u vidu da vam ovo ne govori dvojkaš, nego uvijek i u svemu lider. I taj lider kaže: “Ostavite djecu na miru!”

Majčinstvo

Pet ideja kako razveseliti majku: Majka može zauzeti mjesta svih drugih, ali njeno mjesto ne može zauzeti baš niko

Jedan od najdražih poklona svakoj majci jednostavna je čestitka iz koje će saznati koliko vam je važna i koliko je volite. Sve je još i ljepše ako ste je, s ljubavlju i pažnjom, izradili sami, piše 24sata.

Majka može zauzeti mjesta svih drugih, ali njeno mjesto ne može zauzeti baš niko. Ova i slične mudrosti kojih podsjećaju na nezamjenjivu ulogu majki u životima i odrastanju djece.

Želite li majci pokazati koliko vam je posebna, budite kreativni te je zajedničkim snagama iznenadite najljepšim danom u godini. Zaposlene majke će možda ponajviše cijeniti dan oslobođen od kućanskih obaveza, dan u kojem će se osjećati pomalo kao kraljice.

Pobrinite se za neodgodive kućne poslove poput pranja suđa, čišćenja, a njoj dopustite da uživa u opuštanju. Najljepše nedjeljno iznenađenje bit će isplanirani doručak, koji će dijete veselo donijeti majci u krevet. Iznenadite je omiljenim cvijećem i originalnom čestitkom s posebnom porukom svakog ukućana.

Čestitku mogu ukrasiti i mlađa djeca, koja će na nju ostaviti otiske svojih dlanova u šarenim bojama. Čak i unaprijed osmišljen piknik ili jednodnevni izlet u prirodu izmamit će širok osmijeh na lice svima najdraže ukućanke. Želite li je posebno obradovati, poklonite joj album uspomena.  Svaka majka voli imati podsjetnik na odrastanje svoje djece, a pobrinete li se da taj poklon ne bude običan album fotografija nego unikatna uspomena namijenjena jedino i isključivo njoj, učinit ćete je najsretnijom majkom na svijetu.

Srce čuva najdraža lica

Majka će biti sretna poklonite li joj mali medaljon u obliku srca. Otvori li ga, unutra će pronaći svoja najdraža lica (djecu i supruga). Na taj će ih način uvijek moći nositi uz sebe.

Na mali papir stane puno ljubavi

Jedan od najdražih poklona svakoj majci jednostavna je čestitka iz koje će saznati koliko vam je važna i koliko je volite. Sve je još i ljepše ako ste je, s ljubavlju i pažnjom, izradili sami.

Posebna večera

Ručak ili večera koju su (u saradnji s tatom) za nju pripremila djeca majci će biti veliko veselje. Buket cvijeća, ukrašen stol i hrana pripremljena s ljubavlju njoj će biti idealan završetak posebnog dana. No nemojte joj prepustiti pranje suđa nakon jela.

Mama, opusti se, zaslužila si

Majka (i supruga) uživat će priredite li joj večer opuštanja. Napunite kadu pjenušavom kupkom i okružite je svijećama, a za ugođaj pronađite muziku u kojoj najviše uživa. Kućni spa ambijent omogućit će joj da napuni baterije za novu radnu sedmicu.

Kako je sve počelo?

Često se majkama poklanja cvijeće, a sve je počelo s bijelim karanfilima koji simboliziraju mir i čistoću. Naime, Anne Marie Jervis je 1907. godine pisala brojnim političarima, svećenicima i ženskim udruženjima kako bi upozorila na potrebu Majčina dana.

Dvije godine kasnije Majčin dan slavio se u čak 45 saveznih država SAD-a. Na misi u znak sjećanja na majku je nekoliko godina nakon njene smrti u crkvi ženama dijelila bijeli karanfil. To je bio i omiljeni cvijet njezine majke. Tako se početkom 20. stoljeća, karanfil poklanjao na taj dan.

Sad se majkama poklanja razno cvijeće. Najčešće su to tulipani, u svim bojama. Lijepi su i ljiljani, koje majke obožavaju dobiti. Siguran odabir su i pastelne ruže, a i s klasikom poput orhideje ne možete pogriješiti. Važno je da je to iskreni poklon od srca.

Nastavite čitati

Majčinstvo

Nauka ima odgovor! Evo šta se može dogoditi ako svoje dijete ljubite u usta

Možda je gotovo nemoguće odoljeti obasipanju svoje djece ljubavlju, ali poljubiti ih u usta nije najzdraviji način da pokažete koliko vam znače, piše Bright Side

Osim što utiče na njihovo razumijevanje ličnih granica, može predstavljati određene zdravstvene rizike.

Može uticati na njihove desni

Ljubljenje vaše djece u usta prije nego što narastu mliječni zubi može biti posebno štetno. Prijenos sline uzrokuje širenje bakterija koje mogu uticati na meka tkiva i desni vašeg djeteta. Djeca mogu razviti bolesti desni zbog loše oralne higijene, a ljubljenje djeteta u usta može biti dodatni faktor rizika, prenosi Week.ba.

Rizik od  karijesa

Karijes je najčešća hronična bolest kod djece i odraslih a ljubljenje vaše djece u usta može povećati njihove šanse za razvoj ovog stanja. Mliječni zubi nisu jaki kao zubi odraslih što ih čini osjetljivijima na bakterije. Budući da je caklina na mliječnim zubima relativno tanka , sklonija je karijesu i propadanju.

Može izazvati alergije

Osim što uzrokuje probleme sa zubima, ljubljenje djeteta u usta može izazvati alergijske reakcije. To može biti posebno štetno za novorođenčad. Kada nekoga ljubite, nesvjesno prenosite čestice hrane ili kozmetičkih proizvoda na njihovu kožu. A vaše novorođenče može biti alergično na određenu hranu ili umjetne sastojke u proizvodima za njegu kože.

Moglo bi oslabiti njihov imunološki sistem

Poljubac u usne može prenijeti respiratorne viruse. Iako ti virusi mogu izgledati kao obična prehlada, mogu biti opasni za bebe jer njihov imunološki sistem još nije u potpunosti razvijen. Bebina pluća su mala i svaka infekcija može izazvati probleme s disanjem.

Nastavite čitati

Majčinstvo

Mama ponosno pokazuje svoje bebice: Ovu djecu s viškom hromosoma ne bih mijenjala ni za što

Rođenje djeteta vjerojatno je najupečatljiviji događaj u životu svakog roditelja. 

Za svaku su novopečenu mamu njena djeca uistinu posebna, no za našu današnju junakinju bila su još i više, piše Bright Side.  Prije nego što je rodila svoje blizance, Savannah Combs nije ni slutila koliko će njena djeca biti jedinstvena. A sada želi nadahnuti ljude širom svijeta da zavole i prihvate svaku posebnu karakteristiku koju ljudi mogu imati.

Dolazak blizanaca za njihovu je mamu u startu bio izazov.

Blizanci Mckenli i Kennadi Ackerman rođeni su s Downovim sindromom. Njihova mama, Savannah Combs, dočekala ih je 12. maja 2021., dva mjeseca prije termina. Bebe se čak i od strane doktora smatraju vrlo jedinstvenima.

Medicinski stručnjaci komentarisali su: “Na svakih 1000 blizanačkih trudnoća, oko dvije će imati barem jedno dijete s Downovim sindromom. Međutim, šansa prije trudnoće da će trudnoća biti blizanačka i da će oba blizanca imati Downov sindrom je  oko jedan prema 5 miliona.

Njihova mama je znala da barem jedna od beba ima rizik da se rodi s Downovim sindromom i na to je upozoravana tokom trudnoće. Ali Savannah to nije potvrdila dijagnostičkim testom.

Danas, sretna četveročlana porodica samo napreduje.

Sada, kada su oba roditelja prihvatila stanje svoje djece, porodični život apsolutno cvjeta. Savannah kaže da obje bebe “postižu svoje prekretnice i da napreduju.” Obje djevojčice dva puta sedmično imaju časove fizikalne i radne terapije i pokazale su veliki napredak u svom razvoju, prenosi Week.ba

Neki bi mogli imati dojam da su djeca s Downovim sindromom uvijek sretna, ali mama blizanaca savjetuje da se na to ne računa. Dok je Kennadi zapravo pravo sunašce, Mckenli nije baš nalik svojoj sestri blizankinji.  Savannah voli svoju jedinstvenu djecu više od svega. U svojoj objavi na Facebooku ona piše: “Ovu zakrivljenu ružičastu djecu s dodatnim hromosomom ne bih mijenjala ni za što. Mama vas jako voli.”

Savannah kaže : “One imaju osjećaje. Imaju srce koje kuca. Znaju razgovarati. One znaju kako raditi stvari koje vi radite. One će stići do cilja. Možda su korak u zaostatku, ali one će to učiniti. Naučila sam da su ova djeca vesele i sretne mala bića.”

Sretna mama želi podsjetiti ljude da djecu s Downovim sindromom treba tretirati kao i svu drugu djecu koja nemaju to stanje. “Isti su poput nas. Neću se prema njima ponašati drugačije jer imaju Downov sindrom,” kaže Savannah.

Nastavite čitati

Top pet