Posjetite

Zdravlje

Kako se riješiti peruti zauvijek?

Poznato nam je da problemi s tjemenom muče sve više ljudi, ali znamo li šta se iza njih krije? Holistički pristup peruti prirodan je korak prema rješenju.

Sastojci šampona koji djeluju protiv peruti
Među proizvodima koji se deklariraju kao prirodna kozmetika bez nepoželjnih kemijskih sastojaka širok je izbor šampona, losiona, vodica i drugih preparata namijenjenih uklanjanju peruti. Izrađuju se od eteričnih ulja, hidrolata i drugih ekstrakta biljaka koji pročišćuju i umiruju tjeme, a ujedno djeluju antimikrobno i reguliraju rad lojnih žlijezda, odnosno proizvodnju sebuma.

To su ponajprije ružmarin, čajevac, kopriva, čičak, cedar, borovica, metvica, majčina dušica, eukaliptus, kadulja…

U pripravcima protiv peruti također se nalaze i stolisnik, lavanda, bušin, breza, vrba, komorač, đumbir, amla, nim – ukratko, postoji cijeli biljni arsenal za tretman problematičnog tjemena.

U brojnim uobičajenim preparatima protiv peruti glavni aktivni sastojci su hemijski spojevi – primjerice, cinkov pirition, ketokonazol, pirokton olamin, selenov disulfid, ciklopiroksolamin, klimbazol – i svi su dermatološki odobreni za uklanjanje ljuspica s tjemena.

Mikrobiom tjemena
Premda prirodna i konvencionalna kozmetika imaju različite pristupe, nastoje djelovati na istu tegobu – neuravnoteženo stanje tjemena uslijed čega se prekomjerno razmnožavaju gljivice Malassezia koje su inače prirodno prisutne u mikroflori, odnosno mikrobiomu tjemena (sustavu mikroorganizama koji žive na tjemenu).

Poremeti li se ravnoteža tog mikrobioma, ove gljivice često uzrokuju pojavu peruti. Najviše problema obično uzrokuju na masnom tjemenu jer ove gljivice vole mast – hrane se sebumom koji izlučuju lojne žlijezde. Kako na masnome tjemenu imaju hrane u izobilju, gljivice djeluju pojačano i iritiraju tjeme, a ono reagira ljuštenjem, svrbežom i crvenilom.

Masna perut
Masna perut često je simptom seboroičnog dermatitisa, kronične kožne bolesti u čijem nastanku sudjeluju gljivice Malassezia. Upravo zato su i predmet brojnih istraživanja. Primjerice, veliko istraživanje koje su 2015. godine zajednički proveli znanstvenici iz Singapura, SAD-a i Švedske, pokazalo je da su gljivice Malassezia među vodećim mikrobima koji uzrokuju nastanak seboroičnog dermatitisa, ekcema i peruti. Potvrdilo je to i zajedničko istraživanje dvaju sveučilišta, u Londonu i Firenci, čiji su rezultati objavljeni u aprilu ove godine.

„U ljudi koji nemaju perut proces sazrijevanja kožnih stanica – počevši od nastanka novih stanica pa sve do njihova odumiranja i otpadanja u obliku ljuspica – traje otprilike trideset dana. U onih koji imaju perut, odnosno seboroični dermatitis, taj proces traje otprilike sedam dana, čak koji dan kraće.

Naime, zbog prekomjernog širenja gljivica Malassezia, previše se ubrzava obnova kožnih stanica, pa se one naglo počinju ljuštiti“, navode znanstvenici. Pritom ističu da su ove gljivice vrlo otporne, pa se nije lako u potpunosti riješiti peruti i umiriti nadraženo tjeme, čak ni uz odgovarajuću njegu.

Uzročnik su gljivice
Smatraju da ih ne treba agresivno uništavati jer one prirodno nastanjuju mikrobiom tjemena, pa nastoje otkriti kako na gljivice djelovati s ciljem da se njihova količina održava u prirodnoj ravnoteži. Znanstvenici također naglašavaju da nisu samo gljivice odgovorne za perutanje tjemena jer u mnogome to ovisi i o načinu života.

Dr. Ljiljana Škrinjar, dermatologinja iz Doma zdravlja Zagreb – Centar, potvrđuje da postoji niz drugih faktora koji pridonose nastanku peruti. Neke osobe imaju nasljednu sklonost perutanju kože, no najčešći su uzročnici stres, hormonski poremećaj, oslabljen imunitet, nezdrava prehrana, pušenje, boravak u okolišu gdje je zrak isušen i(li) onečišćen.

Također, pojava peruti može biti i posljedica nepravilne njege tjemena (npr. šamponom koji ga previše isušuje) te prečestog tretiranja kose bojama, ekstenzijama, lakovima i drugim preparatima za stiliziranje.

Hrana koja smanjuje perut

Koliko često prati kosu?
„Perut nije samo estetski nego i zdravstveni problem. Stoga bi stručnjaci trebali procjenjivati o kakvom obliku peruti je riječ – suhoj (kad se na tjemenu stvaraju suhe ljuspice koje opadaju) ili masnoj (kada su masne i žućkaste ljuspice ‘zalijepljene’ za tjeme), utoliko prije što je masna perut često povezana sa seboroičnim dermatitisom koji treba liječiti da se ne bi pogoršao.

Općenito, ne valja dopustiti da perut uzme maha jer se svrbež pojačava i teško je oduprijeti se potrebi za češanjem. Zbog toga na tjemenu nastaju oštećenja koja mogu biti podloga za bakterijsku infekciju, što se manifestira prištićima na vlasištu ili vlažnim naslagama, bolnima na dodir. Ako je riječ o seboroičnom dermatitisu s crvenilom, odnosno upalom kože, tada kosa privremeno može pojačano ispadati dok se stanje ne smiri“, kaže dermatologinja.

Dodaje da se perut ne može riješiti preko noći jer je potrebno neko vrijeme da se vlasište vrati u normalno stanje, a to traje vrlo različito, od osobe do osobe. Bitno je dva, tri puta tjedno kosu prati šamponom za uklanjanje peruti – ni češće ni rjeđe od toga. Perete li kosu svakodnevno, u ostalim danima koristite šampon za osjetljivo tjeme. (sensa.hr)

 

Priključite se diskusiji

Odgovorite

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Zdravlje

Bole vas leđa? Ovih pet simptoma ukazuju da morate hitno doktoru

Ako imate trideset godina, bol u leđima se često može pripisati nekim navikama, kao što je dugotrajno sjedenje, podizanje djeteta pa čak i intenzivan trening.

Ako imate četrdeset ili više godina, tu su povrede na poslu, početak razvoja artritisa ili nekih zdravstvenih stanja. Iako je bol u leđima čest problem, i mnogi se nekako nose sa simptomima, ponekad nije sve tako bezazleno i važno je posjetiti doktora, piše Ordinacija.hr.

Otprilike 80 posto odraslih osoba će u nekom trenutku života imati problema s leđima, važno je znati koji su simptomi opasni a koji ne. Ako se bol javlja nakon određene aktivnosti, naprimjer pri podizanju tereta, te ako nestane nakon 72 sata, vjerovatno nemate razloga za paniku. No ako dolazi do pogoršanja simptoma, bol se javlja naglo ili ne prolazi, može u pitanju biti i ozbiljnije stanje koje zahtjeva pregled dokotora.

Ortoped i hirurg dr. Douglas Dickson te prof. Kavita Trivedi, stručnjakinja za kontrolu boli pojašnjavaju o kojim se simptomima radi.

Jaka, oštra bol

Ova vrsta boli može ukazivati da je došlo do pucanja mišića ili ligamenta, a može u pitanju biti i problem s unutrašnjim organom koji se nalazi na tom području.

Žareća bol

U ovom se slučaju osjećaj boli može javiti u nogama ili gluteusu, što može otkrivati kompresiju živaca.

Iznenadna slabost u nogama

Slabost u nogama može biti uzrokovana pritiskom na živce kičme radi stanja kao što su išijas ili spinalna stenoza. Isto tako jaka bol u nogama ponekad može ukazivati na moždani udar.

Inkontinencija

Bol u leđima u kombinaciju s nemogućnošću kontrole crijeva ili mjehura može biti signal ozbiljnog pritiska na živce ili čak infekcije kičme, što može biti meningitis.

Trnci u preponama ili mišićima

Ako gubite osjet ili vam se čini da prolaze trnci preponama ili mišićima oko njih, može se raditi o ozbiljnom problemu sa živcima ili kičmom.

Ako osjećate slabost u nogama, muči vas inkontinencija i osjećate trnce, simptomi mogu otkrivati i Cauda equina sindrom (CES), a u pitanju je ozbiljno stanje koje je karakterizirano oštećenjem živaca u kičmi. U pitanju je stanje koje zahtjeva hitnu posjetu doktoru kako bi se “oslobodili”  živci i spriječilo daljnje oštećenje.

Spavanje u ovoj pozi može uzrokovati bolove u leđima

Krivo odabran položaj može uticati na probleme sa snom ali i kičmom pa činjenica da ste spavali osam sati ne mora ništa značiti za vaše zdravlje. U pitanju je spavanje na stomaku, pa iako je taj  položaj jako ugodan i udoban, može uzrokovati štetu. Odmarati na stomaku može uzrokovati loš položaj kičme na koju stavlja dodatni pritisak. “Ovaj položaj stavlja najveće opterećenje na mišiće kičme i zglobove jer “ravna” prirodno zakrivljeni izgled kičme”, pojasnio je Christopher Ornelas, liječnik ortoped.

Marleen Caldwell, fizijatar, navodi kako je dobro spavati na leđima jer se tako težina tijela raspoređuje na cijelo tijelo, a ne samo na nekoliko važnih tačaka. Dodaje kako je leđa potrebno držati u neutralnom položaju ako želite izbjeći bol. Postoje brojne dobrobiti spavanja na leđima, pa može uticati na smanjenu učestalost glavobolja, smanjuje se bol u sinusima i krvni pritisak. Uz to će pogodovati mladolikom izgledu jer ako spavate na leđima nećete pritiskati lice uz jastuk, što kroz duže vrijeme može uzrokovati bore.

Spavati na boku je mnogo bolje nego spavati na stomaku 

Ova poza spavanja ima svoje dobre i loše strane. Kao prvo, ako spavate na boku, čini se da dolazi do smanjenog osjećaja boli u zglobovima i leđima, prema riječima stručnjaka s portala Helatline. No, ovisno o vašem tipu tijela, spavanje na boku može dodati i određen pritisak na kukove i kičmu. Ako imate jako široke bokove, možete spriječiti probleme tako da stavite jastuk između koljena.

Nastavite čitati

Zdravlje

Riješite se tereta emocionalnih trauma iz prošlosti u tri koraka jer mogu biti uzrok bolesti

Autor popularne knjige “Mit normalnog”, dr. Gabor Mate navodi kako je kroz svoj rad u palijativnoj brizi naučio razlikovati da nije slučajnost kada se neko razboli, a netko drugi ne.

Smatra se kako  emocionalne traume iz prošlosti često imaju veliki uticaj u ostatku života.

“Bilo da govorimo o hroničnom umoru ili nekoj autoimunoj bolesti, poput artritisa, pa i depresije i psihoze, počeo sam primjećivati da bolest nije slučajna stvar već ponekad i posljedica stvari koje su se počele događati još u djetinjstvu.” Drugim riječima, ako vaše traume mogu uticati na vaše zdravlje i sreću, trebamo se fokusirati na to kako te rane liječiti. Doktor nudi tri savjeta koja vam mogu pomoći, piše Ordinacija.hr.

TRAUME SE PROTEŽU GENERACIJAMA

“95% trauma je generacijski uzrokovani i nesvjesno ih širimo dalje. To može značiti da je vaša trauma produkt vaših roditelja i njihovog iskustva kojeg nisu riješili do vašeg rođenja”, navodi. Pitanje je: Kako identifikovati  traumu ako nije ustvari vaša? Za početak morate pogledati u sebe kako biste ih razumjeli, a što ih bolje razumijete, jasnije će vam biti i tuđe traume. Živčani sistem ima pamćenje koje nije uvijek svjesno, ali rana i dalje stoji i aktivira se u određenom trenutku. Savjet je da zastanete kada se naprimjer naljutite na nekoga: često naša ljutnja niti nije povezana s tim događajem. Pokušajte osvijestiti odakle se javlja ljutnja.

OSLONITE SE NA ODNOSE KOJE NJEGUJETE U ŽIVOTU 

Kvalitetni odnosi su izuzetno  važni za zacjeljivanje trauma i to je naučno potvrđeno. Ljudi nisu stvoreni da budu sami i upravo je usamljenost jedan od rizičnih faktora za preranu smrt. Šta napraviti? Fokusirajte se na društvene odnose, a možda toga niste svjesni no u život možete lako privlačiti osobe koje su doživjele traume slične vašoj, a u dobrom odnosu osobe mogu pomoći jedna drugoj da nastave dalje.

NAUČITE KAKO REĆI NE

Priroda nas tjera da sami naučimo što želimo a što ne, koje su naše vrijednosti i kako gledamo na svijet. Dakle potrebno je postaviti granice između nas i drugih ljudi. Prema pisanju dr. Mate, u ranoj mladosti učimo što se smije što ne ali i da moramo slušati starije. Rezultat je takav da često u odrasloj dobi ne znamo postaviti granice i reći jasno NE. Ako to ne naučite, sigurno ćete osjećati posljedice i na psihu i na tijelo, pa drugi put nemojte prihvatiti svaki zadatak zbog kojeg čete se kasnije osjećati loše već naučite reći da on nije za vas.

Nastavite čitati

Zdravlje

Gubite kosu radi stresa? Ne brinite, postoje tri jednostavna rješenja kako tome stati u kraj

Što su stres i neizvjesnost, naučili smo svi proteklih godina, a koje su njegove posljedice postaje isto sve jasnije. Jedna od težih, posebno za žene, je gubitak kose kao posljedica stresa.

KOLIKO JE NORMALNO? 

Ciklus rasta dlake dijelimo u tri faze. Anagena faza je aktivan rast kose koji traje 3-6 godina, slijedi je faza mirovanja i potom faza ispadanja. Do ispadanja kose dolazi kada na folikul djeluje neka štetna tvar izvana ili iznutra, što znači da organizam mora uravnoteženo funkcionisati. Normalno je ispada do sto vlasi dnevno. Ako je taj broj veći, govorimo o telogenom efluviju, dakle prijevremenom prekidu anagene faze i prelazu u katagenu i telogenu fazu zbog čega se kosa difuzno prorjeđuje.

“Telogenom efluvija je znanstveni naziv za ispadanje kose kao posljedice stresa”, pojašnjava dr. Robert Haber, dermatolog i stručnjak za transplantaciju kose, a kaže kako su glavni izvori stresa koji mogu voditi do ovog problema:

– porod
– bolest
– temperatura
– hirurški zahvat
– emocionalni stres
– gubitak kilograma

“Na sreću ako se vaš gubitak kose odnosi isključivo na stres, potpuni oporavak će se primijetiti nakon nekoliko mjeseci ili godinu dana”, navodi Haber.

Treba pričekati da se ciklus rasta kose vrati u anagenu ili fazu rasta. Savjetuje se korigiranje malnutricije i dodatnu suplementaciju proteinima, vitaminima i željezom te elementima u tragovima kao što su selen, bakar i cink i svakako edukacija pacijenata kako bi se pojasnilo o kakvom se poremećaju radi i zbog čega nastaje. Što možete napraviti ako je i vama kosa počela ispadati radi stresa? Doktor nudi nekoliko vrijednih savjeta.

Otkrili smo tretman protiv ispadanja kose koji zaista djeluje

 ŠTA TREBATE JESTI? 

Što je važno za cjelokupno zdravlje, važno je i za vašu kosu! Studija objavljena u magazinu Journal of clinical and diagnostic research navodi kako su gladovanje, stalne brze dijete i nedovoljan unos nutrijenata neki od glavnih uzroka ispadanja kose, a kada su u pitanju namirnice koje će prevenirati gubitak kose radi stresa, važno se fokusirati na dobro balansirane obroke i cjelovite žitarice. Pokušajte s ovim namirnicama prevenirati problem:

– voće i povrće u velikim količinama
– cjelovite žitarice
– čisti proteini

UZMITE SUPLEMENTE

Suplemente je uvijek dobro imati pri ruci a posebno ako znamo da ne pazimo na dovoljan unos minerala i vitamina. Sve je više studija koje navode kako do gubitka kose može doći upravo radi ove navike, pa pazite da unosite dovoljno:

– vitamina D
– vitamina B12
– cinka
– feritina

KONTROLIŠITE REAKCIJE NA STRES

Upravo način na koji se nosite sa stresom može imati veliki uticaj na vašu kosu. Ako prolazite kroz stresno razdoblje i ne potražite pomoć, možete samo imati dodatnih problema. Neke od tehnika koje vam mogu pomoći su:

– Joga
– Meditacija
– Duboko disanje
– Pisanje dnevnika
– Šetnja
– Razgovor s terapeutom

DA LI JE JESEN KRIVA?

Ako trenutno primjećujete nešto veći gubitak kose, možda se radi dakle o nekom postojećem zdravstvenom stanju ili prirodnom stanjivanju kose, ali odgovor može i biti u godišnjem dobu. Studija provedena prije pet godina je otkrila kako upravo tokom jeseni se najčešće na internet tražilici traži pojam “ispadanje kose”, što se podudara s podacima trihologa koji kažu da se najmanje ispadanje kose bilježi tijekom ljeta a najviše tijekom jeseni.(ordinacija.hr)

Nastavite čitati

Top pet