Posjetite

Zdravlje

Urolog savjetuje: Kako spriječiti uporne upale mokraćnog mjehura?

Stalna potreba za mokrenjem, peckanje prilikom mokrenja, bol u donjem dijelu leđa, neugodan miris urina, bol prilikom spolnog odnosa, kao i bol u predjelu iznad stidne kosti samo su neki od simptoma stanja koje najčešće pogađa žene. Dakako, riječ je o upali mokraćnog mjehura.

Čak 75 posto žena barem jednom u životu ima upalu mokraćnog mjehura ili cistitis, a mnogo su mu podložnije nego muškarci zbog specifične građe i položaja ureogenitalnog sustava.

Naime, mokraćna se cijev kod žena nalazi vrlo blizu vaginalnog i analnog otvora te je tako podložnija razvoju bakterija nego kod muškaraca. Zato se žene često bore s tim nimalo ugodnim stanjem koje itekako može otežati svakodnevicu.

Bakterija uzrokuje upalu

Kako dolazi do upale mokraćnog mjehura te što poduzeti sumnjamo li na upalu, otkrio nam je primarijus dr. Dalibor Čičin-Šain, cijenjeni stručnjak urologije.

Bakterija Escherichia coli vrlo je čest uzročnik bakterija mokraćnog sustava. Spada u grupu koliformnih bakterija, dakle onih koje žive u crijevu (Enterokok, Enterobacter i dr.). Perzistencija E. coli u urotraktu viđa se kod žena češće nego kod muškaraca. Tipični su simptomi učestali nagon na mokrenje, pečenje i bol, ponekad s primjesama krvi u urinu. Nalaz bakterija u urinu, ali bez ikakvih simptoma upale, nazivamo asimptomatskom bakteriurijom, govori nam dr. Čičin-Šain.

Do upale mokraćnog mjehura najčešće dolazi ako je žena bila izložena hladnoći ili nakon spolnog odnosa, zbog veće izloženosti bakterijama, a tada je u velikom broju slučajeva riječ o kratkotrajnoj iritaciji mjehura.

Pijte do osam čaša vode na dan, mokrite svaka 2 do 4 sata, popijte dvije čaše vode prije i dvije nakon spolnog odnosa, odaberite tuširanje umjesto kupanja i ako je potrebno, promijenite kontracepciju.

Ako su prisutni već navedeni simptomi poput peckanja prilikom mokrenja, boli u donjem dijelu leđa, neugodnog mirisa urina, učestalog mokrenja, ali i povišene tjelesne temperature, potrebno je odmah se javiti svome doktoru obiteljske medicine koji će nas uputiti na pretrage krvi i urina te dobiti uvid u našu dijagnozu.

Ako su obradom isključeni predisponirajući faktori upale, a to su kamenac u bubregu ili mjehuru, zaostajanje urina bilo u bubrezima, bilo u mjehuru, taj oblik infekcije najčešće ne zahtijeva liječenje. Naime, bakterije perzistiraju u organizmu, ali mu ne štete. Drugi je problem ako su te bakterije uzrok recidivirajućih upala s gore navedenim tegobama. Tada je potrebno isključiti i riješiti predisponirajuće faktore. Ako ih nema, tada treba provoditi prolongiranu terapiju uroantisepticima, ističe dr. Čičin-Šain.

Mnogo tekućine i nadzor doktora
Dobra je vijest da si prilikom upale mokraćnog mjehura i same možemo olakšati simptome. Pritom je važno imati na umu to da se ne smijemo “liječiti” bez stručnog nadzora.

Ako je riječ o blagoj iritaciji urinarnog trakta, dobar dio problema može se riješiti samo uzimanjem veće količine vode, urološkog čaja i slično. Uz velike količine tekućine simptomi će se povući za nekoliko dana i bez uzimanja antibiotika.

Ipak najčešća je pogreška samoinicijativno uzimanje antibiotika, ‘ostataka’ iz kućne apoteke, u neadekvatnoj dozi. Nakon samo jedne popijene tablete sve naknadno učinjene urinokulture ostat će sterilne i neće se moći dokazati koja je bakterija izazvala upalu, upozorava primarijus dr. Dalibor Čičin-Šain iz Poliklinike Urocentar.

Zato prvo treba dati uzorak urina za stvaranje urinokulture, a tek onda po potrebi i preporuci svog doktora uzeti antibiotik. Kada pristignu nalazi, doktor će utvrditi je li ordinirana terapija dobra ili je treba zamijeniti.

Kako spriječiti ponavljajuće infekcije mokraćnog mjehura?
Kada jednom iskusite upalu mokraćnog mjehura i znate koliko može biti nezgodna, trebali biste učiniti sve kako se ona ne bi ponavljala, a dr. Čičin-Šain kaže da bi pritom bilo uputno držati se ovih pravila, pogotovo kod žena koje su upalu iskusile više nego jednom.

– pijte do osam čaša vode na dan
– mokrite svaka 2 do 4 sata i pritom se izmokrite do kraja
– popijte dvije čaše vode prije i dvije nakon spolnog odnosa
– ako je potrebno, promijenite kontracepciju
– nemojte nositi odjeću koja je uska u području reproduktivnih organa
– nemojte se namakati u kadi, nego se tuširajte
– nakon vršenja velike nužde obvezno se brišite od naprijed prema straga

U svakom slučaju, sumnjate li na upalu mokraćnog mjehura, svakako se treba javiti doktoru. Ako se upala uporno ponavlja, ako su usto prisutna i druga stanja ili vaš organizam slabo reagira na provedeno liječenje kod doktora obiteljske medicine, bit će najbolje obratiti se urologu. (zadovoljna.dnevnik.hr)

Priključite se diskusiji

Odgovorite

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Zdravlje

Bole vas leđa? Ovih pet simptoma ukazuju da morate hitno doktoru

Ako imate trideset godina, bol u leđima se često može pripisati nekim navikama, kao što je dugotrajno sjedenje, podizanje djeteta pa čak i intenzivan trening.

Ako imate četrdeset ili više godina, tu su povrede na poslu, početak razvoja artritisa ili nekih zdravstvenih stanja. Iako je bol u leđima čest problem, i mnogi se nekako nose sa simptomima, ponekad nije sve tako bezazleno i važno je posjetiti doktora, piše Ordinacija.hr.

Otprilike 80 posto odraslih osoba će u nekom trenutku života imati problema s leđima, važno je znati koji su simptomi opasni a koji ne. Ako se bol javlja nakon određene aktivnosti, naprimjer pri podizanju tereta, te ako nestane nakon 72 sata, vjerovatno nemate razloga za paniku. No ako dolazi do pogoršanja simptoma, bol se javlja naglo ili ne prolazi, može u pitanju biti i ozbiljnije stanje koje zahtjeva pregled dokotora.

Ortoped i hirurg dr. Douglas Dickson te prof. Kavita Trivedi, stručnjakinja za kontrolu boli pojašnjavaju o kojim se simptomima radi.

Jaka, oštra bol

Ova vrsta boli može ukazivati da je došlo do pucanja mišića ili ligamenta, a može u pitanju biti i problem s unutrašnjim organom koji se nalazi na tom području.

Žareća bol

U ovom se slučaju osjećaj boli može javiti u nogama ili gluteusu, što može otkrivati kompresiju živaca.

Iznenadna slabost u nogama

Slabost u nogama može biti uzrokovana pritiskom na živce kičme radi stanja kao što su išijas ili spinalna stenoza. Isto tako jaka bol u nogama ponekad može ukazivati na moždani udar.

Inkontinencija

Bol u leđima u kombinaciju s nemogućnošću kontrole crijeva ili mjehura može biti signal ozbiljnog pritiska na živce ili čak infekcije kičme, što može biti meningitis.

Trnci u preponama ili mišićima

Ako gubite osjet ili vam se čini da prolaze trnci preponama ili mišićima oko njih, može se raditi o ozbiljnom problemu sa živcima ili kičmom.

Ako osjećate slabost u nogama, muči vas inkontinencija i osjećate trnce, simptomi mogu otkrivati i Cauda equina sindrom (CES), a u pitanju je ozbiljno stanje koje je karakterizirano oštećenjem živaca u kičmi. U pitanju je stanje koje zahtjeva hitnu posjetu doktoru kako bi se “oslobodili”  živci i spriječilo daljnje oštećenje.

Spavanje u ovoj pozi može uzrokovati bolove u leđima

Krivo odabran položaj može uticati na probleme sa snom ali i kičmom pa činjenica da ste spavali osam sati ne mora ništa značiti za vaše zdravlje. U pitanju je spavanje na stomaku, pa iako je taj  položaj jako ugodan i udoban, može uzrokovati štetu. Odmarati na stomaku može uzrokovati loš položaj kičme na koju stavlja dodatni pritisak. “Ovaj položaj stavlja najveće opterećenje na mišiće kičme i zglobove jer “ravna” prirodno zakrivljeni izgled kičme”, pojasnio je Christopher Ornelas, liječnik ortoped.

Marleen Caldwell, fizijatar, navodi kako je dobro spavati na leđima jer se tako težina tijela raspoređuje na cijelo tijelo, a ne samo na nekoliko važnih tačaka. Dodaje kako je leđa potrebno držati u neutralnom položaju ako želite izbjeći bol. Postoje brojne dobrobiti spavanja na leđima, pa može uticati na smanjenu učestalost glavobolja, smanjuje se bol u sinusima i krvni pritisak. Uz to će pogodovati mladolikom izgledu jer ako spavate na leđima nećete pritiskati lice uz jastuk, što kroz duže vrijeme može uzrokovati bore.

Spavati na boku je mnogo bolje nego spavati na stomaku 

Ova poza spavanja ima svoje dobre i loše strane. Kao prvo, ako spavate na boku, čini se da dolazi do smanjenog osjećaja boli u zglobovima i leđima, prema riječima stručnjaka s portala Helatline. No, ovisno o vašem tipu tijela, spavanje na boku može dodati i određen pritisak na kukove i kičmu. Ako imate jako široke bokove, možete spriječiti probleme tako da stavite jastuk između koljena.

Nastavite čitati

Zdravlje

Riješite se tereta emocionalnih trauma iz prošlosti u tri koraka jer mogu biti uzrok bolesti

Autor popularne knjige “Mit normalnog”, dr. Gabor Mate navodi kako je kroz svoj rad u palijativnoj brizi naučio razlikovati da nije slučajnost kada se neko razboli, a netko drugi ne.

Smatra se kako  emocionalne traume iz prošlosti često imaju veliki uticaj u ostatku života.

“Bilo da govorimo o hroničnom umoru ili nekoj autoimunoj bolesti, poput artritisa, pa i depresije i psihoze, počeo sam primjećivati da bolest nije slučajna stvar već ponekad i posljedica stvari koje su se počele događati još u djetinjstvu.” Drugim riječima, ako vaše traume mogu uticati na vaše zdravlje i sreću, trebamo se fokusirati na to kako te rane liječiti. Doktor nudi tri savjeta koja vam mogu pomoći, piše Ordinacija.hr.

TRAUME SE PROTEŽU GENERACIJAMA

“95% trauma je generacijski uzrokovani i nesvjesno ih širimo dalje. To može značiti da je vaša trauma produkt vaših roditelja i njihovog iskustva kojeg nisu riješili do vašeg rođenja”, navodi. Pitanje je: Kako identifikovati  traumu ako nije ustvari vaša? Za početak morate pogledati u sebe kako biste ih razumjeli, a što ih bolje razumijete, jasnije će vam biti i tuđe traume. Živčani sistem ima pamćenje koje nije uvijek svjesno, ali rana i dalje stoji i aktivira se u određenom trenutku. Savjet je da zastanete kada se naprimjer naljutite na nekoga: često naša ljutnja niti nije povezana s tim događajem. Pokušajte osvijestiti odakle se javlja ljutnja.

OSLONITE SE NA ODNOSE KOJE NJEGUJETE U ŽIVOTU 

Kvalitetni odnosi su izuzetno  važni za zacjeljivanje trauma i to je naučno potvrđeno. Ljudi nisu stvoreni da budu sami i upravo je usamljenost jedan od rizičnih faktora za preranu smrt. Šta napraviti? Fokusirajte se na društvene odnose, a možda toga niste svjesni no u život možete lako privlačiti osobe koje su doživjele traume slične vašoj, a u dobrom odnosu osobe mogu pomoći jedna drugoj da nastave dalje.

NAUČITE KAKO REĆI NE

Priroda nas tjera da sami naučimo što želimo a što ne, koje su naše vrijednosti i kako gledamo na svijet. Dakle potrebno je postaviti granice između nas i drugih ljudi. Prema pisanju dr. Mate, u ranoj mladosti učimo što se smije što ne ali i da moramo slušati starije. Rezultat je takav da često u odrasloj dobi ne znamo postaviti granice i reći jasno NE. Ako to ne naučite, sigurno ćete osjećati posljedice i na psihu i na tijelo, pa drugi put nemojte prihvatiti svaki zadatak zbog kojeg čete se kasnije osjećati loše već naučite reći da on nije za vas.

Nastavite čitati

Zdravlje

Gubite kosu radi stresa? Ne brinite, postoje tri jednostavna rješenja kako tome stati u kraj

Što su stres i neizvjesnost, naučili smo svi proteklih godina, a koje su njegove posljedice postaje isto sve jasnije. Jedna od težih, posebno za žene, je gubitak kose kao posljedica stresa.

KOLIKO JE NORMALNO? 

Ciklus rasta dlake dijelimo u tri faze. Anagena faza je aktivan rast kose koji traje 3-6 godina, slijedi je faza mirovanja i potom faza ispadanja. Do ispadanja kose dolazi kada na folikul djeluje neka štetna tvar izvana ili iznutra, što znači da organizam mora uravnoteženo funkcionisati. Normalno je ispada do sto vlasi dnevno. Ako je taj broj veći, govorimo o telogenom efluviju, dakle prijevremenom prekidu anagene faze i prelazu u katagenu i telogenu fazu zbog čega se kosa difuzno prorjeđuje.

“Telogenom efluvija je znanstveni naziv za ispadanje kose kao posljedice stresa”, pojašnjava dr. Robert Haber, dermatolog i stručnjak za transplantaciju kose, a kaže kako su glavni izvori stresa koji mogu voditi do ovog problema:

– porod
– bolest
– temperatura
– hirurški zahvat
– emocionalni stres
– gubitak kilograma

“Na sreću ako se vaš gubitak kose odnosi isključivo na stres, potpuni oporavak će se primijetiti nakon nekoliko mjeseci ili godinu dana”, navodi Haber.

Treba pričekati da se ciklus rasta kose vrati u anagenu ili fazu rasta. Savjetuje se korigiranje malnutricije i dodatnu suplementaciju proteinima, vitaminima i željezom te elementima u tragovima kao što su selen, bakar i cink i svakako edukacija pacijenata kako bi se pojasnilo o kakvom se poremećaju radi i zbog čega nastaje. Što možete napraviti ako je i vama kosa počela ispadati radi stresa? Doktor nudi nekoliko vrijednih savjeta.

Otkrili smo tretman protiv ispadanja kose koji zaista djeluje

 ŠTA TREBATE JESTI? 

Što je važno za cjelokupno zdravlje, važno je i za vašu kosu! Studija objavljena u magazinu Journal of clinical and diagnostic research navodi kako su gladovanje, stalne brze dijete i nedovoljan unos nutrijenata neki od glavnih uzroka ispadanja kose, a kada su u pitanju namirnice koje će prevenirati gubitak kose radi stresa, važno se fokusirati na dobro balansirane obroke i cjelovite žitarice. Pokušajte s ovim namirnicama prevenirati problem:

– voće i povrće u velikim količinama
– cjelovite žitarice
– čisti proteini

UZMITE SUPLEMENTE

Suplemente je uvijek dobro imati pri ruci a posebno ako znamo da ne pazimo na dovoljan unos minerala i vitamina. Sve je više studija koje navode kako do gubitka kose može doći upravo radi ove navike, pa pazite da unosite dovoljno:

– vitamina D
– vitamina B12
– cinka
– feritina

KONTROLIŠITE REAKCIJE NA STRES

Upravo način na koji se nosite sa stresom može imati veliki uticaj na vašu kosu. Ako prolazite kroz stresno razdoblje i ne potražite pomoć, možete samo imati dodatnih problema. Neke od tehnika koje vam mogu pomoći su:

– Joga
– Meditacija
– Duboko disanje
– Pisanje dnevnika
– Šetnja
– Razgovor s terapeutom

DA LI JE JESEN KRIVA?

Ako trenutno primjećujete nešto veći gubitak kose, možda se radi dakle o nekom postojećem zdravstvenom stanju ili prirodnom stanjivanju kose, ali odgovor može i biti u godišnjem dobu. Studija provedena prije pet godina je otkrila kako upravo tokom jeseni se najčešće na internet tražilici traži pojam “ispadanje kose”, što se podudara s podacima trihologa koji kažu da se najmanje ispadanje kose bilježi tijekom ljeta a najviše tijekom jeseni.(ordinacija.hr)

Nastavite čitati

Top pet